Vægttab: 6 ting du absolut ikke må gøre

Vægttab er en kæmpe videnskab i sig selv. Så mange eksperter, ugeblade, magasiner, hjemmesider, dameblade og så videre der sår om sig med sunde opskrifter og ”perfekte” kostplaner og motionsråd. Ofte ender du i en usund spiral af for lidt madindtag og for meget motion, og så er det sgu ikke mærkeligt, at du giver op på få uger. Det er kun de allerfærreste, der kan føre det igennem.

Rapid-Weight-Loss-Results

Et vægttab skal være nemt og ligetil, og derfor har jeg her samlet seks råd til, hvad du IKKE må gøre, når forsøger at tabe dig:

1. Du må ikke droppe dine rest days

Afslapning og restitution er enormt vigtigt for kroppen. Også når du forsøger at tabe dig. Overtræning får din krop til at gå i stressmode, og så sættes de forkerte processer i gang i kroppen, så du begynder at danne flere fedtdepoter for at kunne holde til den stressede tid.

2. Du må ikke dyrke mere end én times cardio om dagen

Når du motionerer mere end én time om dagen, så presser du igen din krop for meget, og der frigives en masse kortisol, som er et hormon, der sørger for ekstra fedt omkring maven og andre steder på kroppen. Rigtig skidt under et vægttab.

3. Du må ikke styrketræne meget mere end én time dagligt

Ligesom med cardio gælder det, at du skal holde din styrketræning på under én time om dagen. Styrketræningspas på mere end én time vil også øge kortisolniveauet i din krop, og så fylder du igen dine fedtdepoter op, fordi din krop bliver stresset for meget.

4. Du må ikke undgå fedt – selv under et vægttab

Fedt er livsnødvendigt, for at din krop kan fungere. Hvis du skærer fedt helt ud af din kost, stresser du din krop ekstremt meget. Kroppens går i forsvars-mode og sender signaler til dig om, at du skal spise noget mere, selvom du ikke har brug for energien, men kun fedtet.

5. Du må ikke undgå kulhydrater

Selvom du er i gang med et vægttab, så er masser af mad og sunde kulhydrater enormt vigtigt for kroppen. Du må aldrig sulte dig selv for at få en lavere fedtprocent. Du skal selvfølgelig ikke skovle pasta, kartofler og ris ind i urealistiske mængder, men du må indtage så mange grøntsager, som du har lyst til. En god ide er eksempelvis at google “glykæmisk indeks” og finde madvarer, der ligger LAVT på det indeks. Det er nemlig langsomt optagende kulhydrater, og de holder dig mæt i længere tid og får din forbrænding op.

6. Du må ikke få koffeinholdige drikke flere gange om dagen

Mens koffein kan være rigtig lækkert, så er det faktisk ikke hensigtsmæssigt flere gange om dagen, når du vil forsøge at øge din fedtforbrænding. Du skal kun drikke koffein lige inden træning, og aldrig senere end klokken 15, hvis du er i gang med et vægttab.

Dette indlæg blev udgivet i Konditionstræning, Kost, Kroppen, Styrketræning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.