Træningsprogrammer

Her finder du alle vores gratis træningsprogrammer. Men før du går i gang med et program, skal du tage dig god tid til at sætte dig ind i, hvilket program der egner sig bedst til dig. Og du skal være ærlig omkring dit nuværende niveau. Hvis du vælger et for avanceret program til dit niveau, vil du dræbe din motivation på få uger og gå død i din træning.

Photo 03-06-014

Nybegynder: Du har aldrig eller stort set aldrig styrketrænet. Eller også er det meget længe siden, du sidst har trænet. Du kan måske tage lidt armbøjninger og lidt mavebøjninger, og du kan måske også løbe, cykle eller svømme længere distancer. Men når det kommer til hård styrketræning, har du så godt som ingen erfaring. Du kan både være overvægtigt, undervægtig eller helt normal. Programmet egner sig til alle. Se det her.

Let øvet: Du har styrketrænet en del før. Enten for nylig eller for ikke alt for længe siden. Du kender de mest basale øvelser og har prøvet at træne både ryggen, brystmusklerne og benene før. Du skal gå i gang med dette program, hvis du kan tage minimum 75 procent af din kropsvægt i bænkpres og er i stand til at squatte og dødløfte vægte, der svarer til din kropsvægt. Derudover skal du kunne tage otte chin ups og otte dips i træk. Find træningsprogrammet her.

Øvet: Dette program egner sig kun til dig, der ved, hvad du laver. Har du ikke styrketrænet jævnligt i løbet af det sidste år, så egner dette program sig ikke til dig. Du skal minimum kunne løfte din egen kropsvægt i bænkpres og halvanden gange din kropsvægt i squat og dødløft. Hvis du ikke har squattet eller dødløftet før, skal du ikke gå i gang med dette program – også selvom du er vant til at træne både ben og ryg. Så skal du i stedet vælge programmet for let øvede. Træningsprogrammet til øvede finder du her.

Piger: Dette træningsprogram er designet til piger. Det tager ikke højder for, om du har trænet før, eller om du er nybegynder, da det for næsten alle piger kommer ud på ét, når det kommer til styrketræning. Selv meget øvede piger vil have gavn af at starte dette træningsprogram for bedst mulige resultater. Se det hele her.