Træn hårdt i stedet for lang tid

Ligegyldigt hvilke resultater du gerne vil opnå med din træning, så gælder det, at du skal træne så hårdt og intenst som muligt frem for at træne i lang tid. Som udgangspunkt skal du aldrig træne mere end én time ad gangen – det er simpelthen ikke godt for din krop.

Det handler om hormoner

Den primære årsag til, at det er bedre at træne intenst én time, bunder i din måde vores krop udskiller hormoner på. Her det hovedsageligt tre hormoner, du skal kende: testosteron, growth hormone og kortisol.

intense-workout1-e1337704246588

Testosteron og growth hormone er de ”gode hormoner”. De booster din muskelproduktion, så du bliver stærkere, større og mere lean. Når du styrketræner vil du altid have så højt et niveau af disse hormoner i din krop som muligt. Begge hormoner blive opreguleret i din krop, når du løfter tungt – eksempelvis squat og dødløft. Men træner du mere end én time, vil niveauet af disse hormoner falde, og så får du langt mindre ud af din træning.

Til gengæld så vil kortisol-niveauet øges, når du træner mere end cirka én time. Kortisol er et stresshormon, som kroppen producerer ekstra meget af, når du stresser din krop. Du stresser din krop, når du træner mere end én time. Kortisol vil gøre det sværere for dine muskler at vokse, samtidig med at kortisol bevirker, at din krop genererer ekstra mavefedt. Så efter en times træning får du væsentligt ringere resultater.

Ekstra motivation og styrke

Når jeg argumenterer for, at du skal træne hårdt og intenst i stedet for langvarigt, så skyldes det også, at det er bedre for din motivation. Hvis du hver eneste gang skal træne mindst to timer, så bliver det utrolig hårdt for psyken at komme af sted. Hvis du derimod kan holde din træning på 45-60 minutter, så er langt nemmere at komme ud af døren.

Desuden så vil du også opleve en ekstra friskhed i din krop, når du holder dine træningspas korte. Du vil have lettere ved at øge vægten på de udvalgte øvelser, og du vil nemmere kunne løfte tungere, end du gjorde til sidste træningspas. Dermed er du med til at holde din egen motivation oppe, fordi du kan mærke, at du bliver stærkere. Når dut træner for lang tid, så vil det være svært at tracke ens fremskridt, og det er med til at ødelægge motivationen. Forestil dig, at du starter med at lave bænkpres, og herefter kommer der 7-8 andre øvelser til triceps, skulder og bryst. Dermed har du allerede brugt dit krudt på bænkpres, og så kan det virkelig ødelægge motivationen at gå og være svagere til resten af træningspasset.

I stedet anbefaler jeg dig at prøve et af vores programmer, som er korte, overskuelige og med få øvelser, så du holder dig frisk og stærk, mens du alligevel presser dig selv.

Dette indlæg blev udgivet i Kroppen, Styrketræning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.