Top 10: lækre og billige råvarer der gør dig stærkere

Hvad tænker du, hvis jeg fortæller dig, at du kan tage flere muskler på med mindre træning ved at spise ordentligt? Yeah right, det lort har jeg hørt før, og det  hjælper ikke en skid, tænker de fleste. Men ernæring er faktisk måske den vigtigste hjørnesten inden for alle former for træning, og hvis du spiser rigtigt, kan du opnå samme resultater med mindre træning.

Desværre er det aldrig de mest lækre råvarer, der giver det bedste fundament for gode træningsresultater. Hvis bare man blev en hakket makker af at spise 100 Snickers, så ville vi alle sammen være bæster på stranden om sommeren. Men rent faktisk findes der en masse madvarer, som smager forrygende og samtidig er sunde, billige og hjælper din krop med at tage muskler på. Herunder har jeg samlet en top ti liste over lækre råvarer, der gør dig mere muskuløs, og som samtidig er venlige ved din pengepung.

1. Hakket oksekød

Det her er simpelthen vidundermiddel for alle, der gerne vil tage muskler på. Hakket oksekød er mega billigt, mega sundt og mega lækkert. Med 22 gram protein per 100 gram kød og retter som chili con carne, burger, spaghetti kødsovs og tortillas er der ikke et øje tørt. Det indeholder desuden en lang række gode vitaminer. Men du skal ikke være en nærrigrøv og vælge den med 22 procent fedt – tag den med maksimalt 8-12 procent fedt, som stadig er billig.

Skærmbillede 2015-08-16 kl. 09.56.40

2. Kylling

Kylling er fandme bare lækkert, hvis man kan finde ud af lave det ordentligt. Det indeholder endda endnu færre kalorier og mindre fedt end hakket oksekød og samme mængde protein. Vidunderligt stykke kød, som din krop vil elske efter en lang omgang træning.

3. Æg

Ja for pokker, æd nogle æg. Æg indeholder 6 til 10 gram protein per styk afhængigt af størrelsen, så det en rigtig god kilde til kroppens byggesten. Desuden er æg rigtig billige, medmindre du vælger deluxe-udgaven, hvor hønsene har boet på Hilton, sovet i Tempur-senge og spist Noma-mad hele livet. Jeg køber bare billige skrabeæg, og det gør ikke ondt på min samvittighed.

4. Tun

Fisk er som regel smådyrt. Men fisk er mums. Tun indeholder masser af protein og masser af gode fedtsyrer, som din krop hungrer efter. Faktisk skal du spise alle former for fisk, for det så sundt, at man næsten automatisk bliver stor og stærk af det.

Skærmbillede 2015-08-16 kl. 09.57.15

5. Grøntsager

De er måske ikke lige så sjove, som bøffer og sovs, men grøntsager kan sagtens være lækre alligevel. Grøntsager indeholder så mange vitaminer, at du tror, det er løgn. Spis grønne bøgn, kidney beans, broccoli, spinat og kål og få et bedre liv. Så nemt er det.

vægttab

6. Proteinpulver

Proteinpulver er ikke rigtig en råvare, men det har sin plads i madpyramiden alligevel. Tag 30 gram proteinpulver efter træning for at maksimere din restitution. Samtidig fungerer pulveret som et godt mellemmåltid, der holder sulten væk. Men husk at se dig for – meget proteinpulver indeholder for meget sukker og for lidt protein. Du skal gerne ramme mindst 70 gram protein per 100 gram – så er det kvalitet.

7. Fuldkorn

Alt, der indeholder fuldkorn, er godt for din krop. Det betyder også, at fuldkornsbrød er godt. Brød er blevet et fyord i madpyramiden, og det brækker jeg mig over. Brød indeholder masser af protein, vitamin og fibre, som kroppen ikke kan undvære. Bevares, det hvideste toastbrød er ikke sundt, men fuldkornsbrød er lækkert.

Skærmbillede 2015-08-16 kl. 09.58.00

8. Mælk

Jeg er ligeglad med, hvad nogle kloge folk hævder. Mælk er sundt. Fyldt med vitaminer oget højt indhold af protein. Drik gerne mælk efter din træning, hvis du mangler en proteinrig kilde.

9. Hytteost og skyr

Du læste rigtigt – hytteost og skyr. Christian Bitz ville være ellevild – bare husk at sige SKI’R i stedet for skyr! Det er desværre en smule pricey, men også super lækkert og genialt til morgenmad. Masser af proteiner og en god mæthedsfornemmelse.

10. Havregryn

Jeg spiser havregryn til morgenmad hver dag, og jeg elsker det. Havregryn giver en ekstremt god mæthedsfornemmelse, fordi det kun indeholder avancerede kulhydrater, som det tager kroppen timevis at nedbryde. Havegryn holder sulten væk indtil frokost, så du ikke ender med at købe snacks, barer og boller i kantinen inden frokosttid. Havregryn kan være lidt kedelige, men kombiner det med yoghurt, cornflakes, skyr eller lav en havregrød, og maven er glad.

Skærmbillede 2015-08-16 kl. 09.58.29

Dette indlæg blev udgivet i Styrketræning. Bogmærk permalinket.

2 kommentarer til Top 10: lækre og billige råvarer der gør dig stærkere

  1. Anonym skriver:

    Hah, der er en der aldrig har prøvet at være fattig her ^^ Det kan godt være det er sunde råvarer, men billige, det bliver de sgu aldrig!

    • admin skriver:

      Nu har jeg været studerende de sidste otte år og ikke haft noget som helst økonomisk problem med at indkøbe alle råvarer nævnt i denne artikel. Så jo, jeg vil mene, at det rent faktisk er billige råvarer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.