Restitution: Bliv veltrænet ved at holde fornuftige pauser

De fleste, der træner, er bange for at miste den sparsomme muskelmasse, der har krævet så meget arbejde at bygge op. Frygten for, at musklerne svinder ind og bliver mindre, mens man forestiller sig alt det hårde arbejde i fitnesscentret blive skyllet lige ud i kloakken. Det får mange til at droppe pauser og ferie fra træningen af frygt for, at deres muskler fra dag til anden bliver små og ubetydelige. Men faktisk skal du overholde dine træningspauser lige så meget, som du skal overholde dine træninger.

Restitution er lige så vigtigt som træning

Atrofi – svind af muskelmasse – sker i musklerne, når de ikke bliver stimuleret tilstrækkeligt. Det kan der være flere forklaringer på: man stopper sin træning, man overtræner, man får ikke restitueret ordentligt, eller man bliver syg. I alle tilfælde vil effekten af styrketræning langsomt forsvinde, og musklerne vil blive mindre.

Pauser-er-effektive

Et sandt mareridt for de fleste, der styrketræner. Et mareridt, der desværre også får mange til at træne for meget og ikke holde den pause, der er nødvendig. For selvom du træner 3-4 gange om ugen i faste intervaller, så skal du huske, at hvis du hver gang presser din krop til det yderste, så vil den på et tidspunkt ikke kunne nå at restituere inden næste træning, og så har vi balladen. Derfor skal du respektere din søvn og din restitutionsperiode. For selvom lange pauser i styrketræning ikke er godt, så er for få pauser nærmest lige så slemt for din krop.

Det nytter ikke at træne de samme muskelgrupper hver eneste dag. Det kan musklerne simpelthen ikke holde til. Et træningsprogram skal gerne være afvekslende, så musklerne får ro til at komme sig og vokse sig stærkere, inden de igennem styrketræning bliver nedbrudt igen. Når du træner, nedbryder du dine muskelfibre for at opbygge nye, stærkere af slagsen. Det skal kroppen have ro til, for det er en krævende proces, som kræver den rigtige kost og masser af afslapning.

Ferie ødelægger ikke dine resultater

En gang hver anden, tredje eller fjerde måned har dine muskler faktisk godt af at slappe af en uges tid eller lignende og komme helt oven på igen. Samtidig vil du selv opleve, at du vil have fornyet energi og styrke, når du vender tilbage til styrketræningen efter en uges pause – eksempelvis en ferie. Derfor skal du heller ikke få dårlig samvittighed eller bange anelser, hvis du skal på sommerferie eller udenlands en gang i ny og næ. Hvis du bare sørger for at passe din træning og måske intensivere træningen op mod en ferie, så vil du i mange tilfælde faktisk ikke opleve tilbagegang i din træning overhovedet.

Dette indlæg blev udgivet i Kroppen, Styrketræning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.