Fedtet skal væk før din sixpack viser sig

Du kan lave 1000 mavebøjninger om dagen, og der er stadig ingen garantier for, at du får en sixpack. Men alle har en sixpack begravet et eller andet sted under mavefedtet. Vi skal bare have den frem i lyset, og det er lettere sagt end gjort. For de flestes vedkommende kræver det, at man taber sig, for fedtprocenten skal ned, før sixpacken stikker ud.

Sixpacken er nærmest blevet synonym med at være veltrænet og have en flot krop. Men det er noget rod. For anorektikere har også sixpack – det beviser blot, at alle har en sixpack inde under mavefedtet, og det er ikke nødvendigvis sundt at have en sixpack.

For at komme derned, hvor mavemusklerne begynder at vise sig, skal du som mand ligge på en fedtprocent omkring de 10, men for manges vedkommende vil en fedtprocent på 12 også være et rigtig godt mål. For kvinder hænger det lidt anderledes sammen, som figuren herunder viser. Figuren kan du bruge til at fastslå, hvordan din fedtprocent cirka ligger i øjeblikket.

Fedtprocent for mænd og kvinder

I det store hele vil det være omsonst, om du træner dine mavemuskler eller ej. Det skylds, at mavemusklerne vækstpotentiale er forholdsvist småt, hvorfor selv de mest trænede bodybuildere sjældent har specielt store mavemuskler. De fleste har blot så lav en fedtprocent under konkurrencer, at mavemusklerne alligevel popper frem som små paddehatte.

Grunden til, at der i mine træningsprogrammer er maveøvelser som ab wheel og leg raises, skyldes, at øvelserne er med til at styrke din core. Det er uhyre vigtigt at have en stærk core, når man skal squatte, dødløfte, lave kroc row og skulderpresse.

Konklusion: hvis du gerne vil have sixpacken frem, så skal du have din fedtprocent ned. Glem alt om at træne maven i småstykker i håb om at få sixpacken frem. Selv de mest trænede mavemuskler viser sig ikke, før du får din fedtprocent ned.

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Kost, Kroppen, Styrketræning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.