Drop maskinerne i fitnesscentret

Photo 22-01-015Maskiner i et fitnesscenter kan sjældent bruges til noget. Det er desværre rigtigt, og du har sikkert spild en masse tid med diverse obskure maskiner. Ærgerligt, men det bedste, du kan gøre, er at skynde dig at skrotte dem. Selvfølgelig kan maskiner indimellem have sin ret – for eksempel under genoptræning eller til professionelle bodybuildere, men hvis du gerne vil være større, stærkere, forbrænde fedt og se bedre ud, er der en gammel tommelfingerregel, der lyder: DROP MASKINERNE og begynd med simple styrketræningsøvelser. Grundene til dette er simple nok.

  1. Maskiner træner kun én eller få muskelgrupper. Hvorimod store, compound øvelser som dødløft eller squat træner utallige muskelgrupper.
  2. Maskinerne tager sig af teknikken. Og dermed går du glip af de en masse stabiliserende muskelgrupper, som holder din krop i gang og støtter dig under træningen. Vidste du, at squat er en dødlækker øvelse til at træne mavemuskler med?
  3. Din forbrænding bliver ikke forøget væsentligt, hvis du træner i maskiner. Maskinerne lægger simpelthen ikke nok pres på din krop.
  4. Du sparer tid. Masser af tid, for med de store øvelser kan du nøjes med 3-5 forskellige, hvor du i maskiner typisk skal nå tre gange så mange for at træne lige så intenst.
  5. Du går glip af afterburner-effekten.

Når du træner de store øvelser, får du også den såkaldte afterburner-effekt. Afterburning er en såkaldt tilstand i din krop, hvor den forsøger at tilpasse sig til tunge løfte som squat, dødløft, skulderpres, bænkpres, pull ups og så videre. Fordi øvelser træner mange muskelgrupper på én gang, skal kroppen arbejde ekstra meget efterfølgende, fordi de er mange muskelfibre i mange muskelgrupper, der er blevet brugt og nedbrudt. Så i flere timer efter en hård og tung træning uden maskiner, forbrænder du en allerhelvedes masse kalorier.

Videnskabelige undersøgelser har rent faktisk vist, at dem der dødløfter og squatter også har en hvileforbrænding, der ligger 10 til 15 procent over dem, som træner isolerede muskelgrupper. Det vil sige, at der er meget mere gang i din krop – selv når du sover!

Så helt ærligt, drop maskinerne. Du sparer masser af tid ved at træne de store, tunge øvelser i stedet, og så slipper du for at skulle igennem 15 maskiner til hver eneste træning. Du kan nemlig optimere din styrketræningsøvelser ved kun at bruge få øvelser, som du til gengæld er specialist i.

 

Dette indlæg blev udgivet i Øvelser, Styrketræning og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.