Dødløft: fire grunde til at du skal elske det

Det er modbydeligt hårdt at træne dødløft – især hvis du har masser af vægt på. Det skyldes, at dødløft træner alle mange muskelgrupper på én gang, samtidig med at øvelsen træner alle de største muskelgrupper. Har du planer om at være muskuløs og stærk, så burde dødløft være din bedste ven. Det er der fire overordnede grunde til, som du kan læse om her.

ba30ce4437c0274841df0b17b9871269

1. Dødløft sparer dig for tid

Undskyldninger er der nok af: det gør ondt i lænden. Det er for tungt. Mine fingre kan ikke holde vægtstangen. Fitnesscentret har ikke det rigtige udstyr. Jeg vil hellere lave noget i maskiner. Stop det.

Dødløft ER hårdt, og dødløft SKAL være hårdt. Faktisk er dødløft så awesome en øvelse, at du skal tage færre sæt end ved de andre øvelser for at opnå samme effekt, og så kan du restituere hurtigere. Selvom det er ubehageligt, er det hele overstået på 3-4 opvarmningssæt og ét eller to tunge sæt. Det kan alle sgu klare. Desuden træner dødløft så mange muskler på samme tid, at du kan spare dig selv for 4-5 maskinøvelser efterfølgende.

2. Dødløft sætter din forbrænding i vejret

Med dødløft træner du som sagt mange muskelgrupper på én gang: benmuskler, armmuskler, rygmuskler og hele din core. Ved at træne mange muskelgrupper på en gang sætter du gang i hele kroppen. Selv længe efter træningen er overstået, forbrænder du ekstra kalorier, fordi din krop forsøger at indstille sig på den tunge belastning. Derudover vil din generelle forbrænding også øges på længere sigt, så du forbrænder mere, selvom du bare sidder stille.

3. De gode hormoner frigives

Når du laver en øvelse, der er så vild og voldsom som dødløft, så går din krop amok på den fede måde. Når du styrketræner, vil din krop frigive growth hormone, der – som navnet antyder – kickstarter muskelproduktionen i din krop. Jo tungere, jo flere muskelgrupper og jo større muskler, der aktiveres ved øvelsen, desto mere growth hormone frigives. Netop derfor er dødløft en fantatisk øvelse, hvis du vil være stor, stærk og muskuløs så hurtigt som muligt. Læs mere om growth hormone her.

4. Det er fedt at dødløfte

Der er ingen vej uden om det: dødløft er en fucking fed øvelse. Det føles sejt, det ser sejt ud, og det giver dig en sej krop. Der er en grund til, at dødløft er en olympisk disciplin. Øvelsen bliver dyrket i konkurrencer over hele verden, fordi der er no bullshit omkring det. Enten kan du få stangen op, eller også bliver den liggende på jorden. Det er den ultimative styrkeprøve, og man kan ikke snyde. Dine muskler mod tyngdekraften. Ingen shortcuts. Derfor vil du også opnå respekt fra de andre i centreret, når du går i gang med at dødløfte, for alle ved, hvor hårdt det er at dødløfte. Alt i alt gør det bare dødløft til en fed, fed, fed øvelse.

Summa summarum: dødløft sparer dig for tid, fordi den træner så mange muskler på én gang. Dødløft sætter din forbrænding i vejret, så du bliver slank og lækker. Dødløft øger niveauet af growth hormone i din krop, så du bliver stor på rekordtid. Dødløft er en awesome øvelse, som får dig til at føle dig hjemme i ethvert fitnesscenter. Derfor skal du lære at elske the man lift.

 

Dette indlæg blev udgivet i Kroppen, Øvelser, Styrketræning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.