De 5 træningsfaktorer: lær dine begrænsninger at kende

For at få resultater i træningscentret er det nødvendigt at kende sine egne begrænsninger. Kender du ikke dine begrænsninger, så kan du heller ikke identificere, hvorfor du ikke får de ønskede resultater. Idrætspsykologer har defineret de fem faldgruber, som oftest gør, at du ikke når dine mål: motivation, viden, disciplin, intensitet og ansvarlighed. Herunder kan du læse om de fem træningsfaktorer, der er afgørende for at nå dine mål.

1. Motivation 

Du må aldrig mangle motivation. Mangler du motivation, så er det umuligt at nå dit mål. Motivation kan være mange ting: en lækker krop, bedre form, sundere liv, en konkurrence eller mange andre ting. Find ud af, hvorfor du gerne vil træne, hvad du gerne vil opnå, og hvad der motiverer dig. Og hav altid den motivation stående klart i hovedet, så du ved, hvorfor du træner. Gode råd til motivation findes her.

2. Viden

Mange opnår ikke resultater, fordi de ikke har den fornødne viden om træning. Det er også en typisk faldgrube. Man ser tusindvis af motioner i træningscentret, som træner tilfældigt og ikke har en klar plan. Ikke fordi de mangler motivation, men fordi de mangler viden om træning. Træner du forkert, så opnår du aldrig de ønskede resultater. Så alliér dig med en, der ved noget om træning, eller trevl denne blog igennem for viden. Derefter burde du være klædt godt på.

OPEN-15.4.1

3. Disciplin

Man kan godt have motivation, men mangle disciplin. Du kommer måske hjem efter en lang arbejdsdag. Du føler måske, at din krop er tungt og øm. Du burde tage fem set squat, men du har kun lyst til to. En vigtig del af træning er disciplin: hav et klart træningsprogram og faste tidspunkter, hvor du træner. Det gør det nemmere at være disciplineret, når du skal følge et præcist program. Er du i tvivl, kan du altid følge et af mine træningsprogrammer.

4. Intensitet

Når du træner, så skal du gerne træne intenst. Især efter du har træner nogle måneder, hvor vægten begynder at blive tung. Her er det vigtigt, at du presser dig selv, så din træning bliver hård. Det nytter ikke noget at stå med 2 kg tunge håndvægte, når du træner. Pres dig selv, og løft tungt, mange gentagelser eller mange sæt. Intens træning giver intense resultater. Du er alligevel nede i fitnesscentret, så hvorfor ikke bare give den gas?

5. Ansvarlighed

Ansvarlighed handler i høj grad om, at du står til ansvar for nogen i forhold til din træning. Det kan være, at du har en træningsmakker, som holder dit humør og din motivation oppe. Det kan være en personlig træner. Det kan være en konkurrence eller et løb længere ude i fremtiden, som holder dig på tæerne. Det kan også være din kæreste, som du gerne vil imponere med en flottere krop. Hvis det kun er dig selv, du står til ansvar for, så er det nemmere at blive hjemme med en fedtet pizza og en helaftensfilm.

Dette indlæg blev udgivet i Styrketræning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort.